Station Milsbeek

Wat velen niet weten: ook Milsbeek heeft een treinstation gehad en wel midden in het dorp. In februari 1945 startten de geallieerden de finale aanval op Duitsland vanuit de posities waar ze ongeveer vanaf september-oktober 1944 gelegen hadden (Plasmolen-Mook). De operatie werd operatie Veritable genoemd en in de eerste dagen van die actie werden ook Milsbeek, Ottersum, Gennep en Heijen veroverd op de Duitsers en ging de aanval verder Duitsland in. 1 van de problemen bij een dergelijke actie is de logistiek, de aan- en afvoer van mensen en materieel. Probleem was daarbij dat de de Maas en Niers overstroomd waren en dat de spoorbrug over de Maas door de Duitsers opgeblazen was. Omdat de noodbrug die de geallieerden over de Maas legden bij het Veerhuis niet voldoende was voor al dat transport hadden de geallieerden het lumineuze plan om een spoorlijn aan te leggen vanaf het spoor bij Mook, door Plasmolen, Milsbeek, langs Ottersum en de Roepaan om in de Looi op de nog intacte spoorlijn van de NBDS aan te sluiten verder Duitsland in. Het plan werd uitgevoerd in februari en maart 1945 en de verbinding heette de Hawkins Link. Bij de Roepaan werd een brug over de Niers aangelegd en de aansluiting op de NBDS-spoorlijn kwam Hommersum Junction te heten. De spoorlijn ging dwars door Milsbeek, waar nu het Schuttersplein is. En Milsbeek heeft toen (korte tijd) een "treinstation" gehad. Een paar plaatjes over dit stukje onbekende geschiedenis. Veel plezier.

Plantekening van de verbinding
Luchtfoto van Milsbeek, waarop de spoorlijn zichtbaar is.
De bouw van de spoorbrug over de Niers bij de Roepaan
Ook op latere luchtfoto's zijn stukken van het vroegere trajekt van deze Hawkins Link nog zichtbaar
Links: ik heb in de huidige plattegrond de globale plaats van de spoorlijn ingetekend en waar die aansloot op de NBDS lijn. Voor het laatste heb ik de aanwijzingen van Mark Geurts gevolgd (zie hiernaast)
Mark Geurts: " Je geeft aan dat je niet precies weet waar deze gelopen heeft. In het boek Gennep in Oorlog van Van Dinther wordt gezegd dat er een brug werd geslagen bij de oude Roepaan. De boerderij van Vervoort (Looiseweg 16) werd weggeschoven om plaats te maken voor de spoorlijn. Met die informatie ben ik jaren geleden gaan zoeken. Het traject moet hebben gelopen via boerderij Het Oord, door de bossen bij Reintjes (het pad ligt er nog steeds), rechtdoor bij Looiseweg 16 (toentertijd ook zichtbaar, ik denk dat het smalle paadje er nog wel steeds zal zijn), totdat je net achter de huizen aan de Kampweg bij het NATO-kamp bij het spoor uitkomt. Met je gezicht richting het NATO-kamp ligt aan de rechterkant een voormalige vuilstort (een kleine) met een vleermuisgrot. Er loopt links naast de spoorbaan een pad. Dit is de oude noodspoorlijn die net achter de voormalige, grote stort connectie maakte met de spoorlijn: Hommersum junction. Op een kaart gezien is Hommersum Junction recht achter Looisweg 20. De noodspoorlijn en de gewone spoorlijn liepen dus circa 1 kilometer langs elkaar. Tot een jaar of tien geleden waren verschillende weipalen van het naastgelegen weiland bielzen van deze noodspoorlijn; deze waren herkenbaar, doordat ze kleiner en smaller van stuk waren en als ik me niet vergis 2 ipv drie schroefgaten hadden. "

Ook op internet is informatie over deze Hawkins Link te vinden. Oa;

Link naar internet 1

Tekst van internet

Henk wist nog wat toe te voegen aan de informatie van Mark Geurts: " Het zand dat voor het tracé gebruikt was, is bij de afbraak van de lijn in het
Riet gedumpt. Het betreft dat gedeelte dat later ook door de gebr.. Theunissen opgehoogd is. Ik weet dat van Jan Holla (1916) De visclub had (Oordseweg)'n schuilhut staan aan 't water. Hij vertelde me lang geleden dat daarna 't Riet gehalveerd was"

In aug 2009 heeft Henk nog een foto gevonden waarop daadwerkelijk een trein te zien is die van de Hawkins links gebruik maakt en die de Roepaan passeert. Het is weliswaar geen hoge kwaliteitsfoto, maar wel heel bijzonder.